אמהות והורות
ברכות ואיחולים
המדריך למדיניות העולם ומזרח התיכון
הסטוריה
חדשות
חידות
יצירות והפעלות
לימודי תוכנה
מוזיקה והופעות - זמרים
מסירה של כבוד
מראות קודש - תורה ויהדות
מתכונים
נדלן
נטוורקינג
סיקורים
סקרים
עזרה והתנדבות
עיצוב ואופנה
עסקים וכלכלה
פטנטים
צריכים משהו?!?
קורסים ומדריכים
קטלוגים
תרבות
אמא של רחלי
נושאים: 9
תגובות: 0
לייקים: 7
לעודד בלי לכבות
16/06/2020 - 00:19
2
68

כהורים, אנו רוצים לעודד את ילדינו שיגיעו להישגים נאים 

בכל תחום, אם בלימודים, בתחביבים או בעזרה בבית. 

לפעמים כאשר אנחנו מעוניינים לעודד אותם אנחנו מבלי משים 

רק גורמים להם לסגת ולהפסיק להתאמץ. 

אחד הגורמים המכבים ביותר ולצערינו -

גם המככבים ביותר בשיחות מוטיבציה בין הורים לילדים-

היא השפיטה. שפיטה גורמת לפעולה מתוך פחד, ושנאה עצמית,

בעוד אנחנו בטוח מעוניינים בכך שילדינו יתקדמו מתוך מוטיבציה, רצון להתקדם, ביטחון עצמי ואהבה עצמית. 

ונתחיל  בדוגמא, חיובית הפעם. ילד חוזר הביתה עם מבחן שהציון המתנוסס עליו הוא "מאה"

הילד מאושר, גם אתם שמחים בפרט שחומר הלימודים נמסר ברובו בזמן הקורונה, והילד שלכם הקשיב מהבית, למד- והצליח. 

אתם אומרים לו : כמה שאתה מוכשר, אני כל כך גאה באלוף שלי!

בעוד אתם בטוחים שהחמאתם בפירגון הגדול ביותר שקיים אתם עלולים שלא להבחין במסר שהתקבל אצל הילד. 

הילד אומר, אולי לעצמו טוב אם אני כל כך מוכשר יותר אני לא צריך ללמוד, אני מצליח לבד, או גרוע יותר,

הילד עלול להיכנס ללחץ בגלל שעכשיו הוא צריך להוכיח שאתם צודקים והוא מוכשר, זה מתכון ללחץ, לחוסר רוגע, ללמידה בלי סוף לפני מבחנים כדי שבטוח הוא יצליח וישאר אלוף שלא מאכזב. או להיפך, עלול להפסיק ללמוד לגמרי, כדי שלא יווצק מצב שבו הוא לומד ואינו מצליח, לכן הוא נכשל כמעט במתכוון. 

לילד שהצליח במבחן כדאי לומר: "הו, אני כל כך שמחה שקיבלת ציון גבוה, אני בטוחה שגם אתה גאה בעצמך שכל כך התמדת להקשיב לשיעורי המורה גם כשלא היה לך קל"

שימו לב, גם לומר לילד שהוא מתמיד זו שפיטה, אנו רוצים להימנע משפיטה בחיינו בכלל ולילדינו היקרים לנו ביותר, בפרט. 

אפשר תמיד לומר לילד שאנו שמחים מאד שהוא הצליח ללמוד חצי שעה ברצף בלי להפסיק בכלל, או שהוא גמר לבנות את כל המטוס ברצף אחד. 

כאשר אנו שופטי אנו מכניסים את הילד לתוך תבנית, שמצמצמת אותו, ומפספסת את כל המכלול של ישותו. כאשר אנחנו אומרים לו שהוא X מסוים, זה מכניס את כל כולו להיות המשהו הזה, ונאבדת האישיות של הילד. 

בדוגמא שלילית זה חשוב עוד יותר, 

לדוגמא ילד ששכח שהיום החוג שלו. 

אם נאמר לו: "אתה תינוק חסר אחריות, מתי תיקח אחריות על החוגים שלך ואני כבר לא אצטרך להיות היומן שלך"

הוא, באותו רגע אומר לעצמו: "אויש כמה שאני טיפש ושכחן. נכון אני באמת חסר אחריות"

מהיום, אל תתפלאו אם הוא ישכח לקנות במכולת, או להוריק את הפח, הוא הרי חסר אחריות. לא משנה שבעיקרון הוא אוהב לעזור בבית, ורוצה לעשות מה שתבקשו ממנו. 

אם נאמר לילד: " אני ממש עצובה לראות ששכחת ללכת לחוג שלך גם היום וגם בשבוע שעבר, 

אולי נחשוב על דרך שתעזור לך לזכור שביום שלישי בשעה שלוש יש לך חוג ציור?

כאשר אנחנו פונים לילד בדרך הזו, אנחנו ממריצים אותו למצוא פתרון לבעיה, 

שהרי כל מה שרצינו הוא לגרום לילד לפעול, ולהיות טוב יותר בפעם הבאה, 

כשאנחנו אומרים לו שהוא חסר אחריות, במקרה הרע, זה כלל לא מניע אותו לפעול. 

במקרה הטוב, ההנעה שלו היא דרך שפיטה עצמית שמביאה איתה שנאה עצמית. 

ולכן, גם עידוד, וגם ביקורת להגיד בצורה נקודתית מה הפריע לנו או מה נהננו ממנו, להביע את הרגש שזה גרם לנו

אושר, שמחה, גאוה, סיפוק, הנאה וכו'

לומר לו מה אנחנו רוצים הלאה.

נזכור, שפיטה היא דרך הרסנית להניע אנשים וילדים לפעולה!

במאמר הבא נפרט אילו עוד דרכים מעודדות שפיטה וכיצד נחליף אותן בדרכים מעוררות מוטיבציה,

ואולי אף נגיע למאמר המעודד אותנו לא לשפוט את עצמינו.

המון הצלחה!

 

 

 

לייק
2 רחל שיין, חיה
ראה 2 תגובות
1. 21/06/2020 - 05:52
רחל שיין
נושאים: 0
תגובות: 1
לייקים: 7

יפה מאד !

לייק
הוסף תגובה חדשה
2. 22/06/2020 - 00:32
חיה
נושאים: 2
תגובות: 9
לייקים: 7

וואו, נהניתי!

לייק
הוסף תגובה חדשה

פוסטים נוספים באותו נושא

מבצעים לקראת עונת השמחות בסגירת איפור כלה איפור ערב בחצי מחיר!!! התק...
-
21/05/2021
1
210
אני יוצרת פסלי אור המוקדשים להנצחת הטבע הארצישראלי.  כל פסל אור מיוצר מאל...
-
26/01/2021
0
204
...
-
16/09/2020
0
115
מומחים לחינוך ילדים ממליצים ...
-
16/07/2020
0
182
...
-
15/07/2020
0
105
אם אנחנו רוצים להפוך את החיים שלנו לקשים עד בלתי נסבלים,  אנחנו יכולים, בק...
-
29/06/2020
0
78
כהורים, אנו רוצים לעודד את ילדינו שיגיעו להישגים נאים  בכל תחום, אם בלימו...
-
16/06/2020
2
68
בלש בא לחקור מקרה קשה במקום מפוקפק.  הוא מעמיד פני מבולבל, מגרד בראשו, ...
-
01/06/2020
0
133
והפעם: כלל השאלה הרודפת  טכניקות הנעה ללמידה משמעותית.  ...
-
25/05/2020
0
94
והפעם - שאלות או  יותר מדויק - טכניקות להצגת שאלות הנעה פ...
-
18/05/2020
0
82
...
-
11/05/2020
0
144
בסיעתא דשמיא...
-
29/04/2020
1
79
כשראית...
-
26/04/2020
4
65
...
-
21/04/2020
1
69
ב"ה ...
-
24/03/2020
0
54
ב"ה...
-
22/03/2020
1
33
...
-
19/03/2020
1
68
...
-
18/03/2020
2
66
לפני שנתחיל ברעי...
-
18/03/2020
0
39
מה מאיים יותר, הק...
-
17/03/2020
1
33