אמהות והורות
ברכות ואיחולים
המדריך למדיניות העולם ומזרח התיכון
הסטוריה
חדשות
חידות
יצירות והפעלות
לימודי תוכנה
מוזיקה והופעות - זמרים
מסירה של כבוד
מראות קודש - תורה ויהדות
מתכונים
נדלן
נטוורקינג
סיקורים
סקרים
עזרה והתנדבות
עיצוב ואופנה
עסקים וכלכלה
פטנטים
צריכים משהו?!?
קורסים ומדריכים
קטלוגים
תרבות
פראדי שר
נושאים: 166
תגובות: 12
לייקים: 50
מח של תוכי | מאמר שלישי בסדרה
08/06/2020 - 20:43
0
30

הכלב ריקו, בניגוד לקופים ולדולפינים שהכרנו במאמרים הקודמים, לא ידע לשוחח. הוא כן הצטיין בהבנת שמותיהם של חפצים, וביכולת לזהות אותם ולזכור אותם עד ארבעה שבועות מהחשיפה אליהם.

המחקר על ריקו החל לאחר שבעליו דיווח כי לריקו יש אוצר מילים בן מאתיים מילים. צוות חוקרים, בראשות החוקרת קמינסקי, הגיעו לבדוק את הכלב. אכן, טענתו של בעל הכלב התבררה כנכונה: כשריקו התבקש להביא חפץ הוא ידע לאתר אותו בין חפצים אחרים ולהביא אותו.

קמינסקי חששה שריקו פועל לפי אפקט הנס החכם, והיא בנתה את הניסוי באופן שבטל את השפעת האפקט. מאתיים החפצים שריקו הכיר מוינו באופן אקראי לעשרים קבוצות בנות עשרה פריטים. ריקו המתין עם בעליו בחדר סגור. בחדר הסמוך בחר אחד מעורכי המחקר קבוצה אחת של חפצים ופיזר אותה על הרצפה. כעת נכנסו צוות המחקר לחדר שבו שהו ריקו ובעליו. הם הנחו את בעל הכלב להכנס עמו אל החדר שבו מפוזרים החפצים, להורות לו להביא את אחד החפצים אל החדר שבו נמצאים החוקרים, תוך שימוש בשם החפץ. כך העביר ריקו חפץ אחר חפץ מחדר לחדר לפי הוראת בעליו. הציון שקיבל ריקו היה גבוה למדי: ממוצע של שלושים ושבעה חפצים שזיהה נכונה, מתוך ארבעים.

שלב נוסף של הניסוי בדק את יכולתו של הכלב להבין דברים על דרך השלילה. מול ריקו הוצגו שמונה חפצים, שרק שבעה מתוכם מוכרים לו. ריקו נדרש להביא את החפץ שאינו מכיר. ההוראה שקיבל ריקו כללה את שם החפץ, שם שהוא אינו מכיר. ריקו הצליח גם הפעם. הוא נטל את החפץ היחיד שאינו מכיר והביא אותו לחוקרים.

יחסית לכלבים נראה שריקו אינטלגנטי במיוחד. עדיין לא ברור אם הכלב מסוגל להבין מילים בדרך אחרת מאשר החזרת חפצים; אם הוא יבין את ההוראה: אל תביא; אם הוא יצליח ללמוד שם של חפץ שאי אפשר לשאת אותו, חפץ כבד, נניח, ואם הוא יגיב להוראה שתאמר לו בקול שאינו מוכר לו.

נעזוב את ריקו ונפנה אל אלכס. אלכס התוכי.

כשהיה אלכס בן שנה קנתה אותו פפרברג, סטודנטית מאריזונה, בחנות לחיות מחמד. מטרת הקניה היתה לחקור את התנהגותו והבנתו של התוכי. פפרברג נזהרה בשיטות המחקר שלה, והגישה קביעותיה רק אחרי ניסויים רבים ומחמירים. הקביעות שהציגה פפרברג במחקרה היו מרתקות ומשעשעות.

אוצר המילים של אלכס הסתכם במאה מילים. אלכס לא רק חיקה את מאמניו אלא ידע לתקשר עימם באמצעות המילים שרכש. בקשתו התדירה ביותר של אלכס היתה 'רוצה אגוז'. מלבד זאת הוא ידע לבטא: 'רוצה פקק', 'רוצה לעלות כתף', 'רוצה לצאת' ו'רוצה לחזור'. (מן הכלוב ובחזרה.)

אלכס ידע גם להבחין בין צבעים, צורות, גדלים וחומרים. מול אלכס הונחו שני חפצים. הגדול יותר היה אדום, והקטן יותר – כחול. אלכס נשאל: 'איזה צבע גדול יותר?', וידע לענות: 'אדום'. גם לספור ידע אלכס. צוות המאמנים הניח לפניו מגש שעליו כמה קוביות בצבעים שונים. אלכס התבקש למנות כמה קוביות אדומות יש על המגש. כן, הוא ידע לציין את הכמות המדויקת.

הבנה מתמטית רבה יותר גילה אלכס כשהראו לו שני כרטיסים, על האחד רשומה הספרה שש בצבע ירוק, ועל השני מצוירות שלוש קוביות אדומות. 'איזה צבע גדול יותר?', שאלו המאמנים את אלכס, והוא השיב: 'ירוק', אף שסך הקוביות היה גדול יותר מסך הפריטים – הספרה היחידה – שבכרטיס הירוק.

הבנות נוספות יוחסו לאלכס, כאלו שלא אושרו בניסויים מדעיים. כמו תוכים אחרים, אלכס ידע לחקות משפטים שלמים של האנשים שסביבו ולומר אותם בהקשרים מדויקים, אך לא הוכח כי הוא הבין את משמעותם. פפרברג ספרה כי באחד הימים היא כעסה על אלכס משום שלעס לה טופס חשוב. אלכס הגיב בביטוי: 'אני מצטער'. במשך השנים למד אלכס לשוות לצמד המילים האלו נימה מעוררת רחמים יותר ויותר.

צוות המחקר נהג לשאול את אלכס אותה השאלה פעמים רבות, כדי להשיג מדגם מייצג גדול מספיק בשביל הסטטיסטיקה שבמחקר. אלכס לא אהב את החזרתיות והיה משתעמם ממנה. לפעמים היה מחליט לשמור על זכות השתיקה. פעמים אחרות הוא היתל בחוקרים וענה תשובות שגויות בכוונה תחילה. כשארחה פפרברג מדענית אורחת היא שאלה את אלכס 'כמה צמר ירוק?' התשובה הנכונה היתה 'שניים'. אלכס התעקש לענות 'אחד' או 'ארבע' לסירוגין. פפרברג הבינה כי הוא מהתל בה. היא הכניסה אותו לחדרו ואמרה לו בחומרה: 'אתה צריך קצת הפוגה'. מיד אחר כך נשמע קולו של אלכס מעבר לדלת הסגורה: 'שתיים! שתיים! אני מצטער. בואי הנה".

פעם אחרת היה אלכס במרפאה וטרינרית לצורך טיפול. אחת העובדות ספרה כי הוא פנה אליה פעם אחר פעם בשאלות 'את רוצה תירס?' ו'את רוצה אגוז?', אך היה הייתה עסוקה והתעלמה ממנו. לבסוף צייץ אליה אלכס בהשלמה ושאל: 'טוב, אז מה את כן רוצה?'

אינטלגנציה בבעלי חיים ממשיכה לסקרן חוקרים רבים בכל העולם. מחקרים רבים, סרטונים ותיעודים, מתפרסמים מדי פעם. המשיכו לעקוב. אם תהיינה אנדקוטות מחקריות חדשות, נשתדל לעדכן.

 

קרדיט לתמונה: a href=httpswww.freepik.comfree-photos-vectorsbackgroundBackground photo created by topntp26 - www.freepik.coma 

לייק
אתה 1

פוסטים נוספים באותו נושא