הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז בטלה את בניתן של 250 אלף דירות

צהרים טובים לכם, אזרחי דרום גוש דן. ביטלנו בסוף את הקמת הקו החום של הרכבת הקלה שתוכנן לעבור אצלכם, מקווים שתתאוששו בהקדם. אה, וכן, גנזנו גם את תכנית בנית רבע מיליון הדירות שהיו אמורות להבנות על תוואי המסילה, אז אולי תנסו לחפש את עתיד מגורכם בדירות המוצעות למכירה באזור או שפשוט תעברו לפריפריה או לחו"ל. אה, חשוב לכם להישאר בקרבת מקום העבודה שלכם? ומה, אין לכם איזה מיליון ומשהו שקל בצד? מוזר. בטוחים שבדקתם את כל המחסנים והחניות שמיועדים להשכרה? לא? אז קדימה לעבודה. ושלא תגידו שהשארנו אתכם בלי פתרון.

השורות שם למעלה אינן תסריט. הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז העבירה איקס על תכנית בניתן של 250 אלף דירות חדשות בערי דרום גוש דן: ראשון לציון, רמלה, לוד ובאר יעקב. הדירות תוכננו להיבנות על צירו העתידי של הקו החום של הרכבת הקלה בגוש דן, קו שהיה אמור לעבור בערים שהוזכרו בטווח אורך של 28 קילומטרים. במוסדות התכנון, במשרד התחבורה ובמשרד האוצר הוחלט לבטל את הקו האמור ולפיכך, כלשון הוועדה, "עולה חשש כבד כי תוספת הפיתוח המשמעותית, המאופשרת על פי מסמך המדיניות, תיוותר ללא מענה תחבורתי הולם, תייצר עיוותים תכנוניים, ותעמיס ללא פרופורציה על הצירים הקיימים". כל זאת, כאמור, בשל חוסר הוודאות באשר לביצועו בפועל של הקו החום של הרכבת הקלה.

הרכבת הקלה בגוש דן נידונה בעשרות ומאות פורומים מקצועיים ועדיין נראית חלום רחוק. הצלחתה המזהירה בירושלים גירתה את תאבונן של רשויות גוש דן שרוצות גם. עד כה אושרו בתוכנית המתאר הארצית לתשתיות תחבורה שבעה קווים המיועדים לעבור בעשר רשויות במחוז מרכז ולחבר את המטרופולין כולו ברשת תחבורתית יעילה. הקמת רשת כזו מהווה פרויקט עצום הדורש תקציבי עתק, זמן עבודה ארוך טווח המעלה בצידו בעיית סיבוכי תעבורה כגון פקקים, ועוד מגוון קשיים שוברי שיגרה. משרדי התחבורה והאוצר ומוסדות תכנון הקווים החליטו לבטל את הקו החום האמור ולהקים תחתיו מערך אוטובוסים חשמליים שיעבור בדרום המטרופולין. תיעדופו של הBRT יוזיל משמעותית את פרויקט התחבורה הנידון ויפשט באופן ניכר את תהליך העבודה. תכניתו של הקו המבוטל אושרה זה מכבר ואף יועדה לצידו בניה של רבע מליון דירות, אך הפרתו של פרויקט הרכבת העלתה חשש באשר לבעית התחבורה הציבורית שבאופן טבעי ייערמו עליה קשיים ועומסים בלתי מידתיים.

יצויין כי ב2017 פרסמה המדינה תכנית אסטרטגית המציבה יעד של 630 אלף יחידות דיור חדשות שייבנו במחוז מרכז עד 2040. כמענה לגידול האוכלוסין הצפוי נועדה תכנית רישות המטרופולין בקווי הרכבת הקלה, שתאפשר את פיתוחו וצמיחתו של האזור. לאורך תוואי הקווים תוכננו עשרות אלפי קילומטרים שנועדו לתעסוקה ומסחר, במקביל לכ300 אלף יחידות דיור, מספר שעתיד היה לגדול. ביטול הקו החום מהווה גזר דין מוות לחלק הארי של התכנון והופכת אותו ללא רלוונטי.

להחלטת הוועדה המחוזית הגיבה דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון, באומרה כי "זו ההוכחה שמדיניות התכנון כולה מכוונת לתכנון הנשען על תחבורה ציבורית איכותית. צר לנו שדווקא באזורי הביקוש כמו ראשון לציון החליטו לוותר על הקו החום שאמור היה לתת מענה לאלפי תושבים. החלטה זו של מחוז מרכז היא בהתאם למסמך הנחיות שקידם מינהל התכנון שמטרתו להנחיל את התפיסה, שלפיה התנועה במרכזים העירוניים בישראל צריכה להישען בראש ובראשונה על תנועת הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. אנחנו לא רוצים שכונות חדשות שיוקמו ללא גישה לתחנות לתחבורה ציבורית המונית".

שמאי המקרקעין ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל וכיום הבעלים של חברת ז.כ. מחקר וסקרים תומך בדעתה של זילבר, אך מתנגד בחריפות לביטול הקו החום: "ההחלטה לבטל את תכנונן של 250 אלף הדירות היא מובנת ונכונה במישור התכנוני, לאור התפישה שלא הגיוני לבנות אזורי מגורים שלמים בלי שתהיה יכולת להגיע אליהם באופן ראוי. המשמעות של ביטול הקו החום היא המשך העצמת הביקוש – וכתוצאה מכך גם של רמות המחירים – בלב אזורי הביקוש, בתל אביב ושכנותיה. ההחלטה הזאת מרחיקה את האופק התחבורתי שאנשים ציפו לו בערי המעגל השני והשלישי של המטרופולין. החלופה שמדברים עליה, של מערך אוטובוסים חשמליים, היא אמנם זמינה יותר אך צריך לזכור שהיא תתבסס על תשתיות קיימות. כלומר, ייעדו מסלול אחד בכבישים העירוניים לתחבורה ציבורית, וכך יחריפו את הפקקים הקיימים ממילא. אז האם יש פה פתרון? אני לא בטוח בכלל. כבר שנים רבות שמדברים על הפיכת אזורי תעשייה ותעסוקה ישנים לאזורים עם תמהיל משולב שכולל גם בנייה למגורים. יש המון מתחמים כאלה בערים, רובם לא מבונים ולא מופרים. באזור הבורסה ברמת גן כבר עשו את זה, וגם באזור תעשייה העתידי בחולון מתכננים לשלב מגורים לצד תעשייה. שם נמצא הפתרון

עיר:
נכתב על ידי:
מערכת