הפורום עדיין בשלבי פיתוח. תהנו.

מספר נושאים בתוצאות: - 7

מערכת הפרסום החרדי
נושאים: 93
תגובות: 5
נישואין - מהשם - אשה לאיש
2017-07-10
0
83
כתיב (ויחי מ"ח ט') ויאמר יוסף אל אביו בני הם אשר נתן לי אלהים בזה. יש לדקדק מה שאמר "בזה". ורש"י כתב שהראה לו שטר כתובה. ויתכן על פי מה דאמרו רבותינו ז"ל (ברכות י.) בחזקיהו המלך שלא רצה לישא אשה דראה ברוח הקודש דנפקי מיניה בני דלא מעלי, אך חכמינו ז"ל הכריעו בהדי כבשא דרחמנא למה לך, כלומר שהוא מחוייב לקיים מצות פריה ורביה כציווי ה' ואינו יכול לפטור עצמו בגלל שיצאו ממנו בני דלא מעלי. ועל כן כשיעקב ראה את אפרים ואת מנשה וראה שעתידי...
מערכת הפרסום החרדי
נושאים: 93
תגובות: 5
נישואין - מהשם - אשה לאיש
2017-07-10
0
94
במנחות (קי.) ומנחה טהורה, זה הלומד תורה בטהרה, נושא אשה ואחר כך לומד תורה עכ״ל. וצריך ביאור אמאי דימו ענין זה של נושא אשה ואח״כ לומד תורה דוקא לקרבן מנחה ולא לשאר קרבנות. גם יש לדייק בלשון נושא אשה ואחר כך לומד תורה, והוי ליה למימר הלומד תורה אחר שנשא אשה. ונראה לפרש, על פי מה שאמרו במנחות (ב:) רבי שמעון אומר כל המנחות שנקמצו שלא לשמן כשרות ועלו לבעלים לשם חובה, שאין המנחות דומות לזבחים (דבזבחים שנזבחו שלא לשמן לא עלו לבעלים לשם חובה), שהקו...
מערכת הפרסום החרדי
נושאים: 93
תגובות: 5
נישואין - מהשם - אשה לאיש
2017-07-10
0
98
בגמרא ברכות (יז.) איתא, אמר ליה רב לרבי חייא, נשים במאי זכיין, באקרויי בנייהו לבי כנישתא (תנוקות של בית רבן היו רגילין להיות למדים לפני רבן בבית הכנסת. רש"י), ובאתנויי גברייהו בי רבנן (בית המדרש ששם שונים משנה וגמרא. רש"י), ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן (ממתינות לבעליהן ונותנות להם רשות ללכת וללמוד תורה בעיר אחרת. רש"י) עכ"ד. וצריך ביאור, מה ששאל רב נשים במאי זכיין, והלא נשים מצוות במצוות לא תעשה ובמצוות עשה שלא הזמן גרמא וכמבו...
מערכת הפרסום החרדי
נושאים: 93
תגובות: 5
נישואין - מהשם - אשה לאיש
2017-07-10
0
90
כתיב (בראשית ב' י"ח) ויאמר ה' אלקים לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו. כשלוקחין מ"עזר" כמספר "האדם", נשאר זכ"ר היינו ברכ"ה. ובא לרמז שיהיו כבשר אחד ובהעזר לא יהיה האדם לבדו. או יש לומר על פי שאמרו (נדה לא.) אשה מזרעת תחילה יולדת זכר, והיינו כשלוקחין את "האדם" מה"עזר" שהוא האשה, נשאר זכ"ר שיולדת זכר. ובפשטות יש לומר דאמרו (יבמות סב:) השרוי בלא אשה שרוי בלא ברכה, וע"כ כשמצרפים "ברכה" ל"האדם&q...
מערכת הפרסום החרדי
נושאים: 93
תגובות: 5
נישואין - מהשם - אשה לאיש
2017-07-07
0
56
כתיב (בראשית ב' י"ח) ויאמר ה׳ אלקים לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו. ואמרו חכמינו ז״ל (יבמות סג.), זכה עוזרתו לא זכה כנגדו, ופירש״י כנגדו חלוקה עליו וסותרת דבריו עכ״ד. ויש לעיין, הלא בקרא נאמר לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו, הרי מבואר דהעזר כנגדו הוא לטובתו, וא״כ איך אפשר לדרוש דכנגדו היינו שהיא חלוקה עליו וסותרת דבריו, שהיא לרעתו, דנמצא דהדרש הוא היפוך מהפירוש הפשוט של הפסוק. ונראה לפרש, דאמרו חכמינו ז״ל (ברכות יז.), נ...
מערכת הפרסום החרדי
נושאים: 93
תגובות: 5
נישואין - מהשם - אשה לאיש
2017-07-07
0
95
כי שם מושגח האדם ע"י הקב"ה בעצמו ואין לאדם חלק בזיווגו בגמרא ברכות (ח.), במערבא כי נסיב אינש איתתא אמרי ליה הכי מצא או מוצא, מצא דכתיב (משלי י"ח כ"ב) מצא אשה מצא טוב, מוצא דכתיב (קהלת ז' כ"ו) ומוצא אני מר ממות את האשה. וצריך ביאור אמאי אמרו דוקא במערבא כן ולא בשאר ארצות. ונ״ל דהנה מה ששאלו מצא או מוצא, כתבו לפרש דהא אמרו חז״ל (מועד קטן יח:) מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה׳ אשה לאיש עיי״ש, ועל כן מי שמאמין שהקב״ה הוא שהמצ...
מערכת הפרסום החרדי
נושאים: 93
תגובות: 5
נישואין - מהשם - אשה לאיש
2017-07-07
0
118
בגמרא מועד קטן (חי:), מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה׳ אשה לאיש, מן התורה דכתיב (חיי שרה כ"ד נ') ויען לבן ובתואל ויאמרו מה׳ יצא הדבר, מן הנביאים דכתיב (שופטים י"ד ד') ואביו ואמו לא ידעו כי מה׳ היא, מן הכתובים דכתיב (משלי י"ט י"ד) בית והון נחלת אבות ומה׳ אשה משכלת. וצריך ביאור, מה הצורך להביא משלשה מקומות כי מה׳ אשה לאיש, ולא סגי להביא מן התורה בלבד. ונראה דמן התורה ידעינן רק כי מה׳ אשה לאיש היכי שנראה בעליל שזה הוא זיווגו מן ה...
קטגוריות